1) Diferenciálna diagnostika porúch autistického spektra.
Realizujeme vyšetrenia, ktoré sa využívajú pri hodnotení miery príznakov autistického spektra. Ide o vyšetrenia ADI-R (rozhovor s rodičom/rodičmi) a ADOS-2 (priame pozorovanie dieťaťa).
Vyšetrenie ADOS-2, Autism Diagnostic Observation Schedule, pozostáva z priameho pozorovania dieťaťa pri presne stanovených aktivitách a ponukách, ktoré vytvárajú dostatok možností pre sociálnu interakciu a komunikačné schopnosti dieťaťa. Výsledkom je miera autistických príznakov u daného jedinca.
Vyšetrenie ADI-R, Autism Diagnostic Interview-Revised, je štruktúrovaný rozhovor s rodičom alebo oboma rodičmi dieťaťa, prípadne opatrovníkom. Počas vyšetrenia nie je dieťa prítomné. Výsledkom je zhodnotenie miery autistických príznakov u daného dieťaťa.
Samotnú diagnózu nedávame, tú môže dať dieťaťu len detský psychiater. Detskí psychiatri uvedené vyšetrenia (ADOS-2, ADI-R) poznajú a sú pre nich dôležitou súčasťou pri konečnom stanovení diagnózy poruchy autsitického spektra.
2) Psychologická diagnostika, posúdenie vývinovej úrovne dieťaťa s poruchou autistického spektra, identifikácia individuálnych charakteristík vývinu dieťaťa/žiaka prostredníctvom štandardných metód, diagnostika jeho schopností a zručností. Zameriava sa na špecifiká kognitívnych schopností, diagnostiku mentálnych schopností.
3) Špeciálno-pedagogická diagnostika schopností a zručností dieťaťa s poruchou autistického spektra, diagnostika školských zručností, posúdenie čiastkových percepčných schopností na účel výberu vhodného vzdelávania dieťaťa/žiaka s poruchou autistického spektra. Diagnostika s cieľom posúdenia špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a efektívneho nastavenia podpory pre vzdelávací proces. Vydáva sa odporúčanie škole o úprave metód a foriem vzdelávania.